Thursday 8 December 2011

aku dan hantu kum kum

Aku rasa ramai yang pernah dengar nama hantu ni. Masa aku kecik kecik dulu nama makhluk ni amatlah popular dah jadi macam satu fenomena. Aku kat sini bukan nak cerita pasal kisah seram makhluk ni, tapi aku nak cerita pasal kisah aku yang sampai hari ni orang lain tak tahu.....

Aku masa kecik dan sampai sekarang memang sorang yang penakut, so kalau kat kampung budak budak yang penakut macam aku ni memang la selalu jadi mangsa sakat. Waktu yang paling aku seram bila nak pergi dan balik mengaji. Kat kampung aku masa tu mana ada lampu jalan, jalan nak pergi rumah saudara yang mengajar aku mengaji memanglah gelap. Lebih menyeramkan lagi kononnya depan rumah saudara aku tu pulak ada kubur Jepun, tak tau la aku betul ke tak sebab tak pernah pulak aku nak pergi menyiasat walaupun siang hari, kawasan tu pulak penuh dengan pokok pokok besar dan semak samun setinggi dada. Tengok kawasan tu pun dahn tegak bulu roma inikan pulak nak masuk area tu....eee sorry so scary.

Aku kalau pergi mengaji akan pergi awal2 dan selalunya aku la orang yang pertama akan sampai. Habis je waktu Maghrib muka aku yang akan nampak dulu, bukannya aku rajin, tapi kalau aku sampai dulu aku yang akan mula mengaji depan saudara aku tu. Bila habis mengaji aku boleh la balik dengan sepupu2 dan kawan2 aku yang lain, tak la balik sorang2. Dia orang ni pulak dah memang tau tektik aku yang penakut gila ni dan tanpa pengetahuan aku satu hari tu dia orang semua dok pakat awal2 pergi mengaji dulu. Dia orang semua sampai awal dari aku dan mengaji dulu. Bila aku sampai aku tengok semua dia orang dah ada. Maknanya hari tu aku akan jadi orang yang paling last membaca. Apa lagi, aku pun dah mula berdebar2 harap2 dia orang tunggu aku masa balik nanti tapi dalam hati aku memang dah ada rasa dia orang akan tinggalkan aku. Masa aku tengah mengaji aku sempat lagi jeling tepi tepi aku, aku tengok sorang pun dah tak ada. Rasa nak menangis pun ada tapi sebab takut dengan saudara aku yang mengajar tu aku baca juga walau pun bacaan aku dah tunggang langgang. Habis je mengaji aku kelam kabut nak balik. Turun je dari tangga rumah saudara aku tu pun aku dah rasa macam ada benda nak pegang kaki aku. Lepas je pakai selipar aku pun terus pecut  dah la gelap sunyi pulak tu, sampai la kat sebatang pokok ciku aku tiba2 dengar bunyi mengilai. Aku pun apa lagi lintang pukang la sampai putus2 selipar aku. Dalam kepala aku hanya ada Hantu Kum Kum, Hantu Kum Kum, Hantu Kum Kum. Sampai kat rumah muka pucat lesi, bila mak tanya aku tak terjawab apa2 cuma yang boleh aku cakap selipar aku dah putus. Mak pun naik angin bila dengar selipar putus, mana taknya dah la baru beli dan bagi keluarga macam aku ni sepasang selipar tu mahal harganya. Sedih gila aku masa tu dah la takut belum hilang, kena marah pulak. Dah memang rasmi aku dari kecik sampai sekarang kalau ada apa apa masalah aku tak pernah cerita pada family aku. So cerita pasal kena usik dengan Hantu Kum Kum tu aku diamkan saja.

Besoknya.....
Aku macam biasa akan berkumpul dan bermain dengan kawan2 dan sepupu2 aku yang lain, tapi hari ni aku tengok dia orang ni lain macam je, siap bisik2 dan gelak2. Seorang sepupu aku pun tanya aku balik semalam tak takut ke, tapi aku diam je. Ada rasa nak cerita apa yang aku dengar semalam tapi malas takut dia orang tak percaya. Sampai la time nak main susun selipar ada sorang kawan aku ni dengan ketawa dia tanya mana selipar aku dia orang nak susun, aku kata selipar aku hilang...dalam hati aku cakap tak nampak ke aku datang dengan kaki ayam je. Dia pun bila dengar hilang, ketawa besar2 dan cakap bukan selipar kau putus ke sebab lari takut kena kejar dengan Hantu Kum Kum dan kata aku ni dah la PENAKUT lepas tu PENIPU la pulak...HAHAHAHAHA semua orang ketawakan aku. Aku terus terdiam dan menyumpah JEFF dalam hati. Aku bukan saja telah dianiayai semalam tapi aku lebih malu bila dikatakan PENIPU. Tunggu kau JEFF, tunggu......

Seminggu kemudian.....
Sebelum pergi mengaji aku  masukkan telekung mak aku dalam beg mengaji. Hari ni sebelum Maghrib lagi aku dah sampai rumah saudara aku yang mengajar mengaji tu sampai dia pun hairan kenapa awal sangat sampai. Aku cakap nak balik cepat sebab banyak kerja sekolah. Habis je sembahyang Maghrib aku terus mengaji dan balik. Aku berselisih dengan kawan2 termasuk Jeff dan sepupu2 aku yang lain. Dia orang cakap berani pulak aku balik sorang. Aku diam je dan senyum...memang takut, tapi aku tabahkan hati aku untuk projek ni. Tunggu kau JEFF, tunggu....

Di selekoh rumah JEFF....
Dalam gelap aku duduk di belakang busut jantan yang ada kat situ. Takut memang takut tapi aku kena tabah...hehehehe, aku sarong telekung mak aku, aku duduk diam diam. Jeff adalah orang yang terakhir akan sampai ke rumah sebab rumah orang lain semuanya sebelum selekoh berbusut jantan tu kecuali rumah aku. Dari jauh aku nampak Jeff datang, siap kau Jeff siap. Aku tutup mulut dan separuh hidung aku dengan kain putih, Jeff semakin hampir aku pun dah bersedia, sampai je dia di selekoh tu aku bangun perlahan lahan, aku depangkan tangan aku betul2 di depan muka dia, aku serakkan suara, panggil nama dia. Jeff pun ternganga2, menggigil2 sebelum lari lintang pukang. Hahahahaha dalam gelap pun aku nampak muka Jeff yang takut teramat sangat tu. PUAS HATI aku, sebab aku tahu kau la yang jadi ketua menyakat aku tempoh hari.

Besoknya.....
Satu kampung heboh pasal Hantu Kum Kum menyakat Jeff, aku dengar Jeff demam sebab terperanjat sangat terserempak dengan Hantu Kum Kum. Emak dengan bapa Jeff cari orang nak pulih semangat Jeff yang kononnya tersampuk dengan Hantu Kum Kum...kali ni dalam hati aku cakap nak pulih kan apa, AKU NI YANG HANTU KUM KUM dan sampai sekarang cerita Jeff disakat Hantu Kum Kum masih lagi diceritakan orang...dan aku terus berdiam....sebab aku lah LAGENDA yang diperkatakan itu...hehehehe....sorry  Jeff tapi padan muka kau seminggu kau demam.


No comments:

Post a Comment